مختصات مکاني موفقيت


 

نويسنده:سحر حبيبي




 
يکي از پيش‌نيازهاي موفقيت شغلي شما، برخورداري از مکاني مناسب و متناسب با شغل‌تان است. آيا مکان در موفقيت شغلي‌ نقش دارد؟ چه جور مکاني براي چه جور شغلي مناسب‌تر است؟ در اين مقاله، سعي مي‌کنيم پاسخي براي اين پرسش‌ها و پرسش‌هايي از اين دست پيدا کنيم.
براي بعضي از شغل‌ها پيشنهاد اصلي، «مکان، مکان و مکان» است. مکان مي‌تواند به معناي فرق بين فراواني و قحطي باشد، موفقيت و ورشکستگي. ولي براي بقيه تشکيلات اقتصادي مکان اهميت کمتري دارد و بيشتر پيدا کردن محلي با اجاره مناسب اهميت دارد. در واقع براي بعضي از شغل‌ها مکان ارتباطي با موفقيت شغلي ندارد؛ مثل شغل‌هاي خدماتي که در محل زندگي يا کار مشتري‌ها انجام مي‌شوند (لوله‌کشي، سقف‌سازي و خدمات خانگي و پيک) و براي چنين شغل‌هايي، محلي معمولي با اجاره پايين هم مي‌تواند مفيد باشد.

در جستجوي بهترين مکان شغلي
 

کليد اصلي انتخاب يک مکان مناسب براي موفقيت شغلي، تعيين عواملي است که حجم مشتري‌ها را افزايش مي‌دهد. براي روشن کردن اين عوامل کافي است به اين سوالات جواب بدهيد:
آيا مشتري‌ها پياده مي‌آيند؟ آيا مشتري‌ها با وسايل نقليه‌شان مي‌آيند و اگر چنين است جاي پارک آنها کجا مي‌تواند باشد؟ اگر مکان‌تان نزديک مکان شغل‌هاي مشابه باشد، مشتري‌هاي بيشتري خواهيد داشت؟ آيا نزديک بودن به محل تشکل‌ها و شغل‌هاي موفق و مشهور و حتي بودن در ساختمان‌هاي ويژه باعث جذب مشتري مي‌شود؟
هميشه اين مساله را به ياد داشته باشيد که شغل‌هاي مختلف راه‌هاي مختلفي براي جذب مشتري دارند؛ براي مثال اگر مي‌خواهيد يک کافي‌شاپ باز کنيد، طبيعي است که اگر در خياباني باشيد که در ساعات باز بودن مغازه‌تان ترافيک افراد پياده در آن خيابان زياد باشد، مي‌توانيد حجم مشتري بيشتري داشته باشيد و اگر مي‌خواهيد يک تعميرگاه خودرو داشته باشيد، بهتر است مکان‌تان در خياباني باشد که ماشين‌هاي بيشتري از آن مي‌گذرند.
گاهي نيز بودن در اطراف شغل‌هاي مشابه براي‌تان مفيدتر است؛ زيرا در آنجا هميشه آن نوع مشتري که شما مي‌خواهيد وجود دارد.
براي مثال، اگر مغازه‌ لباس‌فروشي داشته باشيد، بدون شک، نزديک بودن‌تان به ديگر لباس‌فروشي‌ها براي شما پرسود خواهد بود زيرا افرادي که مي‌خواهند لباسي را تهيه کنند ترجيح مي‌دهند با گذاشتن وقت کمتري خريد کنند.
خلاصه،‌داشتن يک مکان مناسب براي شغل‌تان از اهميت بالايي برخوردار است. پس قبل از اينکه آن را تهيه کنيد، اول با دقت عادات و رفتارهاي مشتري‌هاي‌تان و نيز راه‌هايي که براي جذب بيشتر آنها خواهيد داشت را بررسي کنيد و سپس به دنبال انتخاب مکان‌تان برويد.

خريد بهتر است يا اجاره؟
 

شانس بيشتر با اجاره محل است تا خريدن آن. براي شروع کردن اکثر کارها لازم نيست بيشتر هزينه خود را صرف خريد مکان آن کنيد.
يکي از بديهي‌ترين و مهم‌ترين نکاتي که موقع انتخاب محل مناسب براي کرايه بايد در نظر داشته باشيد اين است که محلي را بايد انتخاب کنيد که بتوانيد از عهده مخارج آن برآييد.
وقتي که در مورد درآمد حاصل از فعاليت‌ اقتصادي‌تان (که جزيي از برنامه‌هاي شغل‌تان است) برنامه‌‌ريزي کرديد و مطمئن شديد بايد ارزيابي کنيد که هر ماه چه‌قدر قادر خواهيد بود بابت اجاره و ديگر مخارج محل‌تان بپردازيد.
براي اين کار مي‌توانيد از مشاورين املاک کمک بگيريد. آنها مي‌توانند ميانگيني از قيمت‌هاي هر مترمربع از يک مکان تجاري را براي شما تخمين بزنند و با اين اطلاعات شما خواهيد توانست بين مکان‌هاي مورد نظرتان مقايسه کنيد. اگر مکان براي شغل شما خيلي اهميت دارد، بايد مطمئن شويد با بودجه‌اي که داريد بهترين و باارزش‌ترين مکان را انتخاب کنيد و اگر اهميت چنداني ندارد خودتان را درگير انتخاب محل‌‌هايي با اجاره‌هاي بالا نکنيد. البته گاهي بايد قواعد را براي بعضي شغل‌ها تغيير داد. مثلا پزشکان، وکلاي دادگستري و حتي شغل‌هاي کوچک‌تر مثل کارگاه‌هاي خياطي بهتر است مکاني ثابت داشته باشند تا شناخته شوند و اگر بخواهند مدام محل کارشان را تعويض کنند، مشتري‌هايشان را از دست مي‌دهند.
گاهي مکان مناسب نيستگاهي مهم‌ترين عامل براي انتخاب يک محل مناسب اين نيست که کجا واقع شده؛ بلکه اين است که آن محل چه شرايطي دارد؟ محل مورد نظرتان بايد امکانات و تسهيلات مناسب براي شغل‌تان را داشته باشد؛ مثلا اگر قرار است کافي‌شاپ بزنيد، بايد محل موردنظرتان آشپزخانه داشته باشد و بايد مالک‌تان را نيز متقاعد کنيد که تجهيزاتي از قبيل لوله‌کشي و برق‌کاري مناسب را فراهم کند و خلاصه اينکه اگر محل منتخب‌تان تجهيزات ضروري متناسب با شغل‌تان را نداشته باشد بايد به فکر جاي ديگري باشيد.

تجهيزات مورد نياز
 

هر مکان شغلي بايد تجهيزات مناسب و مورد نياز را داشته باشد وگرنه با تمام ويژگي‌هاي مثبت و امکانات محلي که دارد، زير سوال خواهدرفت. در ادامه اساسي‌ترين اين موارد را با هم دوره مي‌کنيم:
• کابل‌هاي ارتباطي: از ديگر تجهيزات ضروري که امروزه براي بيشتر شغل‌ها لازم است کابل‌کشي مدرن تلفني و قابليت اتصال به اينترنت است.
• برق‌کاري و تهويه هوا: حتما مطمئن شويد که مکان مورد نظرتان قدرت برقي که شما احتياج داريد را مي‌تواند تامين‌ کند. تعداد پريزهايي که لازم داريد و ظرفيت نيروي برق مورد نيازتان را مدنظر قرار دهيد.

اگر مي‌خواهيد در خانه کار کنيد...
 

گاهي کار کردن در خانه و تبديل خانه يا قسمتي از آن (مثل پارکينگ يا قسمتي از حياط‌) مفيدتر از اجاره محل ديگري به نظر مي‌رسد ولي بايد در مورد قوانين مربوطه مطمئن شويد؛ زيرا معمولا شما نمي‌توانيد از يک واحد مسکوني برداشت تجاري يا اداري بکنيد و حتي براي تبديل پارکينگ خانه‌تان يا هر قسمت ديگري از آن به محل کارتان نيز بايد مراحل قانوني خاصي را طبق قوانين و ضوابط شهرداري محل‌تان طي کنيد.

و اما خانه مهم‌تر از محل کار
 

حرف از مکان شغلي شد، اما براي موفق بودن –حتي موفقيت شغلي- تنها داشتن يک مکان جغرافيايي با معماري مناسب کفايت نمي‌کند و بيشتر وقت‌ها و مهم‌تر از آن داشتن يک خانه مناسب است. خانه‌اي که پيش از رسيدن به محل کارمان، وقت‌مان را در آن مي‌گذرانيم. خانه‌اي که در آن آرامش وجود داشته باشد، آرامشي که مثل صبحانه؛ وعده غذايي مهمي براي سفره موفقيت به حساب مي‌آيد. ببينم شما از اين موهبت برخورداريد؟!
منبع:www.salamat.com